0

خواص و معایب و مزایای انجیر خشک

تصویر پیدا نشد !
بازدید 15

یکی از پرطرفدارترین تنقلات و میوه های خشک انجیر خشک پنبه ای است که صادرات خوبی دارد و بسیاری از تاجران انجیر را برای تجارت انتخاب می کنند و بازار خرید و فروش بسیار خوبی دارد به همین دلیل این سایت انجیر مرغوب را با بهترین ها عرضه می کند. قیمت روز ارائه می شود. روشی که برای خشک کردن انجیر استفاده می شود این است که آنها را از نخ رد می کنند. در اینجا چند روش سنتی با استفاده از رشته برای آبگیری انجیر را توضیح خواهیم داد.

در این روش انجیر را به صورت تسبیح بر روی نخ آویزان می کنند و در محلی در معرض آفتاب قرار می دهند. گاهی قبل از خشک شدن انجیر به آن آرد اضافه می کنند تا به هم نچسبد. ابتدا سعی می کنیم در مورد انجیر تازه و خواص آن صحبت کنیم. انجیر میوه ای شیرین و خوش طعم است که درخت آن برگ های پهنی دارد و در مناطق گرم می روید و به سرما بسیار حساس است.

این میوه حاوی دانه های بسیار ریز است، پوست آن بسیار نرم است و در فصل تابستان برداشت می شود، در رنگ های زرد و بنفش نیز موجود است.

این میوه هم به صورت تازه و هم به صورت خشک استفاده می شود که هر دوی آن ها سرشار از خواص بوده و از قدیم الایام توصیه می شده است.

بنابراین بهتر است این میوه را در فصل تابستان به صورت تازه خریداری و مصرف کنید و یا اگر خارج از فصل است می توانید آن را به صورت خشک از میوه های خشک تهیه کرده و در مصرف روزانه خود بگنجانید.

مواد مغذی و املاح موجود در انجیر خشک و آرد پنبه تجارت آن را در حجم بسیار زیادی ایجاد کرده است که این روزها در بین کشورهای خارجی و همچنین داخل کشور بسیار محبوب شده است و این نکته مثبتی برای تجار است.

خواص انجیر خشک و تازه متفاوت است، در ابتدا انواع انجیر تازه را شرح می دهیم تا کمی بیشتر با این میوه خوشمزه آشنا شوید.

انجیر قهوه ای: درخت انجیر قهوه ای در ترکیه وجود دارد که رنگ پوست آن قهوه ای است و یکی از خوش طعم ترین انجیرها است که سالی دو بار بار می دهد، یک بار در اوایل تابستان و بار دوم در پاییز.

انجیر سیاه: همانطور که از نامش پیداست این انجیر سیاه رنگ و طعم بسیار شیرینی دارد که در اواسط تابستان برداشت می شود.

انجیر سیرا: این انجیر بسیار بزرگ و سبز رنگ است و منبع این انجیر کشور ترکیه است. انجیر سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین C است.

خوردن انجیر استهبان در هنگام بیماری و سرماخوردگی به دلیل ویتامین C موجود در آن بسیار مفید است و در بهبود التهابات تنفسی بسیار مفید است. مصرف این میوه برای افراد مبتلا به کم خونی شدید بسیار توصیه می شود زیرا سرشار از آهن است. همچنین به دلیل وجود پتاسیم در انجیر به بهبود و کنترل فشار خون کمک می کند.

آبگیری انجیر روی رشته

امروزه با توجه به خواص فراوان انجیر خشک باعث شده صادرات آن به کشورهای دیگر موفق و بزرگترین ارز خوب برای کشور باشد. یکی از قدیمی‌ترین و بهترین روش‌های آب‌گیری انجیر، استفاده از نخ و گذاشتن آن در زیر نور آفتاب است.

پیش از این گفتیم که خواص انجیر خشک و تازه متفاوت است که در مورد خواص انجیر تازه صحبت کردیم و در این قسمت قصد داریم در مورد انجیر خشک و خواص آن صحبت کنیم.

وقتی میوه خشک می شود، مواد مغذی آن کاملاً حفظ می شود و به همین دلیل خواص انجیر خشک بیشتر از انجیر تازه است.

انجیر صد یک سرشار از کلسیم است و استفاده از کلسیم به تقویت استخوان ها کمک می کند، بنابراین استفاده از این میوه خشک برای کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند توصیه می شود. سرشار از آنتی اکسیدان است که به کاهش بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و سرطان کمک می کند.

استفاده از انجیر خشک برای افرادی که از اضافه وزن رنج می برند توصیه می شود زیرا دارای مقدار زیادی فیبر مغذی است که به کنترل وزن کمک می کند. همچنین مصرف آن به هضم هر چه بهتر غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. مواردی که ذکر کردیم تنها گوشه ای از خواص بی شمار انجیر خشک بود و علاوه بر آن فواید بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه سعی می کنیم به آنها بپردازیم.

اگر به بازار و فروشگاه های روزانه سر زده باشید، انواع مختلفی از انجیر خشک پنبه ای را دیده اید که با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند و افراد زیادی این میوه خشک را خریداری می کنند.

 

دلیل استقبال و خرید مردم از این میوه مغذی، فواید فراوانی است که در شفا و درمان بیماری ها دارد که این روزها توسط طب سنتی توصیه شده است.

پزشکان سنتی مصرف آن را برای زنان باردار توصیه می کنند و معتقدند انجیر خشک تاثیر بسزایی در رشد و هوش جنین دارد و مصرف آن همراه با گردو و پسته باعث تقویت حافظه مادر باردار می شود. یکی از بارزترین توصیه های طب سنتی استفاده از انجیر برای درمان یبوست است به این صورت که چند عدد انجیر را به مدت یک شبانه روز در یک لیوان آب گرم خیس کرده و صبح ناشتا میل کنند که باعث نرم شدن یبوست می شود.

روده ها در هنگام سرماخوردگی یکی از آزاردهنده ترین دردها گلودرد و سرفه است که پزشکان سنتی برای آن جوشانده انجیر خشک را تجویز می کنند. اما توصیه می شود به دلیل طبع گرم انجیر، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و افراد مبتلا به آلرژی از مصرف زیاد آن خودداری کنند.

همچنین انجیر خشک دارای بتاکاروتن و بنزآلدئید است که ترکیبات ضد سرطانی هستند. یکی از ترکیبات میوه خشک که مغذی است و در تمام دنیا موجود است، انجیر خشک است که طعم شیرینی دارد و فواید زیادی دارد. یکی از میان وعده های سالمی که می توان مصرف کرد انجیر سفید خشک است.

برای تهیه انجیر آردی ابتدا انجیرها را در آرد آغشته کنید و از یک نخ محکم مانند دانه های تسبیح رد کنید. سپس آن را در محیط گرم یا در معرض نور خورشید آویزان می کنیم تا خشک شود.

 

استفاده از آرد از چسبیدن انجیر به هم جلوگیری می کند. دو نوع انجیر آردی خشک وجود دارد: کروی و سکه ای.

انجیر خشک آردی رطوبت بیشتری نسبت به انجیر خشک دارد و این باعث کاهش قیمت آن می شود یکی از میان وعده های خوشمزه انجیر خشک است که اگر در گلاب خیسانده شود خواص بی نظیری دارد. درخت انجیر بومی آسیای غربی است که به سوریه، عربستان، فلسطین و… نیز حمل می شود، یکی از تنقلات که خواص زیادی دارد انجیر خشک سفید است. این محصول قند زیادی دارد به طوری که 50 درصد کل آن شکر است. انجیر سرشار از پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین های A، B، C و همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر است.

بسیاری از مردم انجیر خشک را خیس می کنند و سپس مصرف می کنند زیرا خواص بی نظیری دارد. در واقع افراد می توانند برای تقویت روده و جلوگیری از یبوست ۷ عدد انجیر را در یک سوم گلاب و آب خیس کرده و به مدت ۳ هفته هر روز صبح ناشتا بخورند.

از خواص خوردن انجیر خشک آب پز می توان به درمان التهابات مجاری تنفسی، مخملک، سرخک، سرخک، کلیه و ذات الریه اشاره کرد. جوشانده غلیظ انجیر خشک بسیار مفید است و به درمان سرماخوردگی کمک می کند. کسانی که گلودرد دارند می توانند این جوشانده را غرغره کنند و در نتیجه به بهبودی خود کمک کنند.

مردم می توانند برای تقویت استخوان های خود انجیر خشک بخورند زیرا حاوی کلسیم است. هرچه افراد کلسیم بیشتری مصرف کنند، استخوان هایشان قوی تر می شود.

کم آبی انجیر سنتی

برخی از میوه ها را می توان به صورت مربا، ترشی یا کمپوت مصرف کرد. یکی از این میوه‌ها انجیر خشک است که می‌توان از آن به روش‌های سنتی مربای انجیر، انجیر کم‌آب قندی و انجیر خشک آردی استفاده کرد. انجیر فواید زیادی دارد که یکی از آنها درمان سرطان به ویژه در زنان است.

فیبر موجود در انجیر خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. وجود فیبر در آن نیز به دلیل احساس سیری در بدن باعث کاهش وزن می شود.

انجیر تازه و رسیده ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد و اغلب پس از حدود پنج روز غیرقابل خوردن می شود. خشک کردن انجیر به شما این امکان را می دهد که این میوه های لطیف را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارید و یک سری فواید دیگر نیز ارائه می دهد.

در اینجا سه دلیل وجود دارد که چرا باید انجیر را با خشک کردن آن حفظ کنید:

ماندگاری طولانی مدت: خشک کردن انجیر می تواند عمر مفید آن را چندین ماه افزایش دهد. ماندگاری انجیر خشک بین شش ماه تا یک سال است، در حالی که انجیر تازه دو تا سه روز ماندگاری دارد.

تغذیه بالا: انجیر خشک متراکم و خشک نسبت به انجیر تازه فیبر رژیمی بیشتری را در هر وعده ارائه می‌کند و این باعث می‌شود که آن را به یک درمان رایج برای مشکلات گوارشی تبدیل کند.

انجیر خشک همچنین حاوی ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان بیشتری است (که هر دو ممکن است از آسیب سلولی جلوگیری کنند) نسبت به انجیر تازه.

تطبیق پذیری: انجیر خشک دارای بافتی جویدنی و طعم شیرین میوه است که آن را به میان وعده ها و مواد پخت و پز عالی تبدیل می کند.

 

مسقطی انجیر خشک را به صورت کامل در سالاد یا میان وعده بریزید. قبل از اینکه انجیرها را در مربای انجیر یا بستنی انجیر بریزید، آن را در آب خیس کنید تا پر شود. چند مرحله برای کم کردن آب انجیر:

 

انجیرها را روی درخت بگذارید تا آماده سقوط از درخت شوند.

هر انجیر را به مدت 30 ثانیه در آب نمک در حال جوش فرو کنید و سپس بگذارید در آشپزخانه روی یک حوله چای تمیز خشک شود.

با استفاده از نی یا چوب کباب پز، 5 تا 6 عدد انجیر را به سیخ بکشید. اگر نمی توانید با حشراتی که توسط انجیر جذب می شوند زندگی کنید، از خشک کن/ خشک کن آویزان غذا استفاده کنید.

نی ها یا چوب های باربیکیو را برای چند روز زیر آفتاب مستقیم آویزان کنید تا انجیرها خشک شوند.

شما نمی خواهید انجیرتان سفت شود، پس بعد از چند روز، انجیرها را به مدت تقریبی 8 روز از آفتاب به نیمه سایه منتقل کنید.

هدف از خشک کردن انجیر در آفتاب، حذف آب از میوه برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها است. بنابراین حتماً انجیرها را در شب میل کنید تا با شبنم صبحگاهی دوباره آب نشوند.

اگر انجیرها پس از اتمام خشک شدن به اندازه کافی صاف نیستند و اگر خیلی سفت هستند و نمی توانند صاف شوند، دوباره آنها را در آب نمک در حال جوش فرو کنید. به این ترتیب انجیرها را کمی خون می کنید، بنابراین می توانید آنها را به آرامی فشار دهید تا شکل بگیرند.

بگذارید انجیرها روی یک پارچه کتانی تمیز چکه کنند و چند ساعت دیگر در آفتاب به آنها اجازه دهید. برای جلوگیری از کپک زدن، قبل از اینکه آنها را کنار بگذارید، مطمئن شوید که کاملا خشک هستند.

رشته برای انجیر خشک

امروزه با توجه به استقبال مردم از انجیر خشک، فروشندگان آن را با قیمت بالایی به فروش می رسانند اما شما می توانید آن را با بهترین قیمت روز از سایت صد یک خریداری کنید.

علاوه بر این، روشی وجود دارد که به وسیله آن می توانید انجیر را با استفاده از نخ در خانه خشک کنید و در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برای تهیه انجیر خشک به انجیر نرم و تازه نیاز دارید، دقت کنید که انجیر خیلی رسیده یا رسیده نباشد، زیرا استفاده از این نوع انجیرها نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر خودتان درخت انجیر دارید بهتر است بگذارید انجیر کمی روی درخت خشک شود و بیفتد. انجیرها را بعد از شستن روی توری فلزی بچینید و روی آن را با پارچه توری بپوشانید تا گرد و خاک نگیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید