0

راهنمای جامع برای انواع مکمل‌های پروتئینی

پروتئین گیاهی
بازدید 122

مکمل‌های پروتئینی ابزاری موثر برای افزایش عملکرد و بهبود سلامتی ورزشکاران و عموم مردم هستند. با توجه به تنوع بالای این محصولات در بازار، انتخاب مکمل پروتئینی مناسب ممکن است گیج‌کننده باشد. در این مقاله، انواع مکمل‌های پروتئینی را بررسی می‌کنیم و راهنمایی برای انتخاب بهترین مکمل پروتئینی برای نیازهای شما ارائه می‌دهیم.

پروتئین گیاهی

پروتئین وی چیست؟

(whey protein) یکی از مکمل‌های ورزشی محبوب بین ورزشکاران است که از پروتئین‌هایی که از آب پنیر به دست می‌آیند ساخته می‌شود. این پروتئین منحصر‌به‌فرد را می‌توان از کازئین شیر نیز تولید کرد. پروتئین وی به‌عنوان یک مکمل کامل ورزشی شناخته می‌شود چرا که سرشار از مواد ضروری مورد نیاز برای بدن از جمله آمینو اسیدها است. لازم به ذکر است که این اسید آمینه‌ها توسط بدن تولید نمی‌شود و تنها راه جذب آن استفاده از مواد غذایی یا مکمل‌های ورزشی است.

برخی از افراد پروتئین وی را به‌عنوان آب پنیر می‌شناسند. پروتئین وی به‌طور طبیعی در برخی مواد غذایی همچون سس‌های سالاد، نان، شیر خشک، ماست و پنیر وجود دارد. این پروتئین خواص بسیار زیادی دارد و مصرف آن به شما کمک خواهد کرد که بدنی قدرتمند و سرشار از انرژی داشته باشید. به همین دلیل است که اکثر ورزشکاران و بدنسازان برای بهبود عملکرد ورزشی خود از مکمل‌های پروتئین وی استفاده می‌کنند.
مشاهده انواع پروتئین وی در دیلمی وی آی پی

ارزش غذایی پروتئین وی چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم پروتئین وی یک مکمل کامل و منحصر‌به‌فرد است که محبوبیت زیادی نزد ورزشکاران دارد. پروتئین وی از پروتئین‌های مغذی و آمینو اسیدهای ضروری بدن همچون بتا لاکتوگلوبولین، آلبومین، ایمونوگلوبولین، تالاکتوگلوبولین، آلفا – لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین و ایمونوگلوبولین تشکیل شده است. بهره‌مندی از این مواد سبب می‌شود که پروتئین وی به‌عنوان یک مکمل کامل شناخته شود و یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای ورزشکاران تلقی شود.

مکمل پروتئین وی ارزش غذایی بالایی دارد و مصرف اصولی آن به شما کمک می‌کند که بتوانید مواد مغذی و ضروری مورد نیاز برای بدن را تأمین کنید. به‌ طور کلی یک اسکوپ پروتئین وی شامل 100 گرم کالری، 5 گرم کربوهیدرات، 20 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر، 94 میلی‌گرم کلسیم، 140 میلی‌گرم سدیم، 5 گرم شکر و 5 گرم چربی است. با توجه به این تفاسیر اگر قصد ساخت بدنی زیبا با عضلات قدرتمند را دارید، خرید مکمل پروتئین وی بهترین گزینه برای شما ورزشکاران عزیز خواهد بود.

انواع پروتئین وی

پروتئین وی یک پروتئین کامل و منحصر‌به‌فرد است که خواص بسیار زیادی دارد. به همین دلیل مکمل‌های پروتئین وی در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از انواع پروتئین وی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید به‌طور کامل بدانید که انواع پروتئین وی چیست، این بخش را از دست ندهید.

1- پروتئین وی ایزوله (Whey Protein Isolate)

پروتئین وی ایزوله یا WPI یکی از انواع پروتئین وی است با درصد لاکتوز پایین و خلوص بالا تهیه می‌شود. این نوع از مکمل‌های پروتئین وی چربی و قند کمتری دارند به همین دلیل برای افرادی که به دنبال لاغری و عضله سازی هستند مناسب است. پروتئین‌های وی ایزوله به رشد توده‌های عضلانی کمک می‌کنند و شما می‌توانید آن را همراه با شیک‌های پروتئینی مصرف کنید.

2- پروتئین وی کنسانتره (Whey Protein Concentrate)

وی کنسانتره یا WPC یکی از بهتری پروتئین وی‌های موجود در بازار است که چربی کمی دارد و میزان کربوهیدرات آن زیاد است. در واقع این نوع از مکمل‌های وی نسبت به شیر چربی، پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی بیشتری دارند. پروتئین وی کنسانتره قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و مصرف آن به بدنسازان این امکان را می‌دهد که بتوانند ماهیچه‌های پرحجم و قدرتمندی داشته باشند.

3- پروتئین وی هیدرولیزه (Whey Protein Hydrolysate)

وی هیدرولیزه یا WPH طی فرآیند هیدرولیز تولید می‌شود تا برای بدن به‌راحتی قابل هضم باشد. پروتئین وی هیدرولیزه نسبت به دو نمونه دیگر سریع‌تر جذب بدن می‌شود و تأثیرگذاری دارد. این نوع از مکمل‌های پروتئین وی فواید بسیار زیادی دارد و برای مصارف پزشکی، مکمل‌های کودکان و افراد دارای آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص و فواید پروتئین وی چیست؟

پس از این که متوجه شدیم پروتئین وی چیست، نوبه به بررسی خواص و مزایای پروتئین وی می‌رسد. این مکمل منحصر‌به‌فرد خواص بسیار زیادی برای بدن دارد به همین دلیل توسط اکثر بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی خواص و فواید پروتئین وی عبارت‌اند از:

  • به افزایش رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
  • سرعت جذب بالایی دارد و به‌راحتی هضم می‌شود.
  • منبع کاملی از پروتئین‌های مغذی است.
  • بهترین منبع برای دریافت اسید آمینه‌های ضروری بدن است.
  • از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
  • مصرف پروتئین وی از تحلیل عضلات بدن جلوگیری می‌کند.
  • برای کاهش وزن و لاغری مفید است.
  • چربی خون یا LDLرا کاهش می‌دهد.
  • به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
  • در درمان دیابت نوع دو موثر است.
  • باعث ایجاد حس سیری می‌شود.
  • به کالری سوزی و چربی سوزی بیشتر کمک می‌کند.
  • بیماری‌های التهاب روده و دستگاه گوارشی را درمان می‌کند.
  • برای کاهش التهاب مفید است.
  • متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.
  • فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • برای تقویت موها مفید است

پودر پروتئینی سویا: برای افرادی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند یا آلرژی به پروتئین شیر دارند، پودر پروتئینی سویا گزینه مناسبی است. این مکمل پروتئینی باعث ارتقاء سطح پروتئین در بدن، حفظ سلامت قلب، و کاهش میزان کلسترول خون می‌شود.

پودر پروتئینی گیاهی: محصولات گیاهی مانند پودر پروتئینی از منابعی مانند ارزوی، بلغور، و حبوبات تهیه می‌شوند. این مکمل‌های پروتئینی برای افراد وگان یا وگتاریان مناسب هستند و می‌توانند به عنوان جایگزینی سالم برای پروتئین‌های حیوانی عمل کنند.
لیست انواع پروتئین گیاهی در فروشگاه مکمل دیلمی وی آی پی با گارانتی اورجینال

پروتئین گیاهی

پروتئین‌های مکمل شده: برخی از مکمل‌های پروتئینی شامل مواد مکمل شده مانند کراتین، بتائین، و کرئاتینین هستند که بهبود عملکرد ورزشی را تقویت می‌کنند و باعث افزایش قدرت و استقامت می‌شوند.

نکات مهم در انتخاب مکمل پروتئینی:

توجه به ترکیبات موجود در مکمل و مطالعه برچسب‌های محصول برای اطمینان از کیفیت و ایمنی آن.

مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه برای تعیین نیازهای شخصی و انتخاب مکمل مناسب.

توجه به نیازهای ورزشی و سلامتی فرد و انتخاب مکملی که با آنها سازگاری داشته باشد.

رعایت دستورالعمل‌های مصرف و میزان مصرف پیشنهادی برای بهترین نتایج.

خلاصه: مکمل‌های پروتئینی با توجه به انواع مختلفی که در بازار موجود هستند، می‌توانند برای افراد ورزشکار و غیر ورزشکار برای بهبود عملکرد و سلامتی مفید باشند. انتخاب مکمل پروتئینی مناسب بستگی به نیازها، ترجیحات، و شرایط فرد دارد که با مشاوره متخصصان و تحقیقات دقیق می‌توان آن را انجام داد.

برای دریافت مشاوره بیشتر و خرید انواع برندهای مکمل ورزشی فروشگاه مکمل اورجینال دیلمی وی آی پی را دنبال کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید